Ekológia, eliminácia produkcie odpadu a udržateľný spôsob života s čo najmenším zásahom do okolitého životného prostredia je čoraz väčšou témou nielen na odborných fórach. Podporiť tento trend môžete aj výberom dopravného prostriedku. Zmena začína malými rozhodnutiami.

Moderné je dnes cestovať nielen rýchlo, ale aj ekologicky. Pri alternatíve, ktorou je vlak, sa obe podmienky dajú skĺbiť. A hoci je pohodlné presunúť sa autom takmer z vlastnej obývačky až do kancelárie, trendom by sa malo stať skôr využívanie verejnej dopravy v kombinácií s bicyklom či chôdzou.

Železničná spoločnosť Slovensko kráča s dobou. Predstavuje jednoduchý spôsob nielen dopravy, ale aj nákupu lístka cez mobilnú aplikáciu IDEME VLAKOM.

.

Moderný Európan sa nemusí úplne vzdať svojho komfortu. Stačí, ak z neho trochu poľaví. Výsledok takéhoto „uskromnenia sa“ pomáha doslova celej planéte.

.

Lístok si vďaka mobilnej aplikácii IDEME VLAKOM môžete kúpiť ekologicky, priamo do mobilu!

.

Prečo je železnica taká ekologická? Elektrická trakcia sa považuje za environmentálne prijateľnejšiu alternatívu z dôvodu nižšej spotreby energie i nižších emisií oproti ostatným druhom dopravných prostriedkov. Navyše, na Slovensku už jazdia aj dieselmotorové jednotky, ktoré v porovnaní s minulosťou produkujú omnoho menej emisií. Vďaka pridávaniu kvapalného aditíva AdBlue, vstrekovaného do výfukových plynov, vlak vypúšťa do vzduchu len neškodnú paru a dusík.

Cestujúci, ktorí v roku 2018 uprednostnili prepravu vlakom namiesto automobilu, ušetrili až 690-tisíc ton oxidu uhličitého. Toto množstvo dokáže za 365 dní absorbovať rozloha Národného parku Veľká Fatra. Preto záleží na rozhodnutí každého jednotlivca. Pri dennom dochádzaní z Banskej Bystrice do Zvolena počas pracovného týždňa ušetríte až 19 kg CO2. Pri jednorazovej ceste z Bratislavy do Košíc je to takmer 40 kg oxidu uhličitého.

.

PRODUKCIA CO2

Zdroj: ZSSK

.

Uprednostnenie vlakovej dopravy má prínos nielen v úspore CO2, ale aj z pohľadu infraštruktúry. Vlakom sa totiž za rovnaký čas dokáže prepraviť oveľa viac osôb ako autom či autobusom. Na premiestenie 50-tisíc ľudí za hodinu v jednom smere by bola potrebná 175 metrov široká cesta pre osobné autá, 35 metrov široká cesta pre autobusy, ale iba zhruba 9 metrov široká železničná trať.

.

PRIESTOR VYUŽÍVAME EFEKTÍVNE

Na priemiestnenie 50 000 ľudí za hodinu v jednom smere potrebujeme:

Zdroj: ZSSK

.

V porovnaní s ostatnými dopravnými prostriedkami je železničná doprava z dôvodu nižšej spotreby energie i nižších emisií šetrnejšia k životnému prostrediu. V súčasnosti na Slovensku jazdia aj dieselmotorové jednotky, ktoré vďaka pridávaniu kvapalného aditíva AdBlue, vstrekovaného do výfukových plynov, vypúšťajú do vzduchu len neškodnú paru a dusík.

Začni od seba! Zvoľ si alternatívu, ktorou cestuješ rýchlo, pohodlne, spoľahlivo, bezpečne a najmä ekologicky. Kombinácia verejnej dopravy, chôdze, kolobežky či bicykla môže byť novým trendom, ktorého výsledok pomôže celej planéte. 

Železničná spoločnosť Slovensko je partnerom festivalu Ekotopfilm – Envirofilm. Za podporu festivalových aktivít ďakujeme.

Komentáre