Renault je európskym lídrom v segmente elektromobilov už štvrtý rok po sebe. O know how v segmente EV a úspechu značky svedčí aj míľnik z marca tohto roka – 200 000 predaných Renault elektromobilov v Európe. Faktom je, že takmer každé tretie elektrické auto v Európe je práve Renault. A tento rok príde na trh nový Renault Zoe, najpopulárnejšie európske mestské elektrické vozidlo, ktoré si len minulý rok zakúpilo 40 000 nových zákazníkov!

Zdroj: Renault.sk

Eric Feunteun, vedúci programu elektrických vozidiel značky Renault, nám porozprával o budúcnosti elektromobility.

Elektrické vozidla sú veľmi ekologické počas svojej prevádzky. Čo však ich akumulátory a výroba? Čo sa s nimi stane, keď doslúžia?

Existuje mnoho nezávislých štúdií, ktoré porovnávajú cely životný cyklus auta so spaľovacím motorom a elektromobilu. Jedna takáto štúdia porovnávala Fluence Z.E. s klasickým modelom Fluence. Zahŕňala všetky faktory – CO2, acidifikáciu pôdy, biodiverzitu atď. Elektroautá z toho vyšli lepšie. Aby som odpovedal na otázku ohľadom akumulátorov: najprv vydržia asi 10 rokov v aute. To je ich primárny „život“. Potom vydržia ešte niekoľko rokov v sekundárnom živote ako stacionárny zásobník energie, ktorý pre efektívne spracovanie prírodných energií potrebujeme čoraz viac. Otázka samotného recyklovania akumulátorov je teda otázka na pätnásť rokov dopredu a nie na zajtra. My akumulátory plne recyklujeme a obnovujeme aj časť pôvodného materiálu (vzácne kovy). Na to už existuje aj celý priemysel, ktorý veľmi rýchlo rastie. Každý deň recyklujeme akumulátory, napríklad pri haváriách elektromobilov.

Je svet pripravený na naozajstnú masovú výrobu akumulátorov? Máme dostatok zdrojov na výrobu akumulátorov a máme dostatok energie potrebnej na nabíjanie takéhoto množstva elektromobilov?

V tomto štádiu máme celkom dobrý prehľad o možných zdrojoch, keďže na tomto trhu sme už celkom dlho. Treba si však uvedomiť, že typ materiálov a ich proporcia sa neustále menia tak, ako sa vyvíja technológia. Tu v Paríži sme pred pár rokmi predstavili Zoe s dvojnásobným dojazdom – až 300 km. Ten sme dosiahli iba zmenou chémie vo vnútri akumulátora a pomerom medzi jednotlivými materiálmi. S každou novou generáciou a každým novým dodávateľom sa pomer, typ a množstvo materiálu mení. Časom sa kompletne zmení celá technológia. Ešte 5 – 10 rokov budeme fungovať na lítiovo -iónových akumulátoroch, ale neskôr príde nová technológia využívajúca nové komponenty.

Eric Feunteun

A viete už niečo bližšie o tejto technológii?

Ešte nie. Máme čas do r. 2020 – 2025. Dovtedy sa bude vyvíjať niekoľko nových technológii naraz a nedá sa predpovedať, ktorá z nich sa nakoniec uchytí. Možno o 3 – 4 roky budeme mať lepši obraz o budúcnosti.

Autor: Juraj Hrivnák                         

Kooperácia s Auto magazín

Renault je partnerom festivalu Ekotopfilm – Envirofilm. Za podporu festivalových aktivít ďakujeme.

Komentáre