Ochrana životného prostredia a udržateľná mobilita, to sú dve z najdôležitejších priorít trnavskej mestskej samosprávy. Podporujú alternatívne spôsoby dopravy v meste, systematicky budujú sieť cyklochodníkov, dopĺňajú cyklostojany vo všetkých mestských častiach a prostredníctvom kampaní ako Do práce na bicykli či Európsky týždeň mobility motivujú Trnavčanov, aby vymenili štyri kolesá za dve a spravili tak niečo nielen pre svoje okolie, ale i sami pre seba. 

Najnovším počinom, ktorý má za cieľ znížiť ekologickú záťaž spôsobenú automobilovou dopravou, je spustenie systému výpožičiek zdieľaných mestských elektrobicyklov. Tzv. bikesharing s názvom Arboria bike funguje do konca tohto roka v skúšobnej prevádzke. Stovky dobrovoľníkov testujú systém, aby bol do ostrej prevádzky v roku 2019 nastavený čo najlepšie.

Zdieľaný elektrobicykel Arboria bike v Trnave.

Ulicami Trnavy jazdí päťdesiat žlto-čiernych bicyklov vybavených elektrickým pohonom, vďaka čomu je presun po meste ešte rýchlejší a jednoduchší. Vypožičať i vrátiť sa dajú na 71 virtuálnych staniciach prostredníctvom bezplatnej mobilnej aplikácie Freebike alebo čipovej  kartičky.

Nielen v oblasti dopravy však Trnava hľadá ekologickejšie riešenia. Hoci aj doteraz používali pesticídy len vo výnimočných prípadoch, v spolupráci s občianskym združením Zóny bez pesticídov sa Mesto Trnava rozhodlo úplne vylúčiť ich používanie v siedmich  lokalitách s najväčšími plochami zelene. Stali sa tak prvým mestom na Slovensku, ktoré vstúpilo do projektu Zóny bez pesticídov. Jeho cieľom je rozširovať zelené plochy v mestách, o ktoré bude postarané v duchu trvalo udržateľného rozvoja.

Predseda OZ Zóny bez pesticídov Ivan Iľko (vľavo) a primátor Trnavy Peter Bročka umiestňujú piktogram Zóny bez pesticídov v Sade Antona Bernoláka.

Komentáre